שימוש באלמנטים מאלומיניום בבניה קלה

בניה קלה היא שיטת בניה שהופכת בשנים האחרונות לפופולרית יותר ויותר. באמצעות שיטת בניה זו, ניתן לבנות בצורה מהירה ובעלויות נמוכות יחסית סוגים שונים של מבנים- החל מבתי מגורים, דרך משרדים, מחסנים, מבנים ציבוריים כמו כיתות לימוד ועוד. בניה קלה משמשת גם לצורך בניית תוספות בניה, סגירת מרפסות, פרגולות, חדרי שמש, סגירת חורף במסעדות ובתי קפה ועוד. שיטת הבניה הקלה נקראת כך בשל השימוש שנעשה בחומרי גלם קלים במיוחד: את הבטון, החצץ והלבנים המשמשים בבניה המסורתית מחליפים חומרי בניה כמו עץ, גבס וכן אלומיניום. במאמר זה נסקור את השימושים העיקריים של חומר הגלם אלומיניום בתהליך בניה זה.

 

מדוע משתמשים באלומיניום בבניה קלה?

 

בניגוד למה שנהוג היה לחשוב בעבר, כיום ידוע כי בניה קלה היא בניה עמידה, חזקה ובעלת גימור איכותי ברמה גבוהה, שאינו נופל מבניה בשיטה המסורתית. באופן דומה, האלומיניום נחשב בעבר כחומר לא חזק מספיק, או קל מדי מכדי לשמש כחומר גלם מרכזי עבור בניה, אך שיטת הבניה הקלה הוכיחה את ההפך: האלומיניום הוא למעשה חומר חזק, ועמיד אך עם זאת גמיש. קורות האלומיניום נחשבות חזקות ועמידות מספיק לבניה, ובשילוב עם פלדה מגלוונת מסוגלים לשאת משקלים גדולים ללא בעיה. בנוסף, האלומיניום אינו מחליד ואינו דורש תחזוקה גבוהה. תכונות אלו הפכו אותו לחומר הגלם המועדף במבנים הנבנים בשיטת הבניה הקלה.

 

פנלים, גגות וחלונות מאלומיניום

 

בבניה קלה נהוג להשתמש באלומיניום לכמה שימושים עיקריים: פנלים מבודדים, גגות אלומיניום וחלונות אלומיניום. הפנלים המבודדים הם למעשה לוחות אלומיניום, בשילוב מסגרות ופרופילים, הממולאים בחומר מבודד בשם פוליסטרין (קלקר מוקצף). הפנלים מיוצרים מראש במפעל, נשלחים לאתר הבניה ומורכבים במקום. הפנלים המבודדים מסוגלים לעמוד בשינויים קיצוניים במזג האוויר, ואילו פרופילי האלומיניום מונעים רטיבות ו”הזעה” בנקודות החיבור, מה שהופך את הפנלים למבודדים במיוחד. הפנלים משמשים לתוספות בניה כמו סגירת מרפסות, בניה על גגות, תוספות חדרים ועוד. גגות אלומיניום משמשים אף הם בבניה קלה. הגגות משמשים לקירוי חניות, לתוספות בניה, לסגירת מרפסות, לפרגולות ועוד. הגגות בנויים מפנלים מבודדים עשויים אלומיניום אותם ניתן לחבר זה לזה לצורך קירוי המשטח הנבחר. לגגות האלומיניום רמת גימור גבוהה, מבחר עשיר של דגמים, צבעים וטקסטורות, והם עמידים מאוד בפני תנאי מזג האוויר. חלונות אלומיניום הם החלונות המובילים כיום בענף הבניה בארץ ומשמשים גם לבניה פרטית וגם לבניה מסחרית.  בשוק קיים כיום מבחר רחב מאוד של חלונות אלומיניום בדוגמאות וצבעים וסוגים שונים (הזזה, פתיחת ציר, בשילוב עם זכוכית או תריסים ועוד), ואלו משמשים גם בעת בניה בשיטת הבניה הקלה. יתרונותיהם: קלים להכנה והרכבה, קלים לתחזוקה, אינם מחלידים מן הגשם וכן בעלי רמת איטום גבוהה. בנוסף מעניקים חלונות האלומיניום מראה יוקרתי ואיכותי לבית.