סגירת מרפסת היתר

הבית נעשה צפוף? מרגישים שמספר מטרים נוספים היו יכולים לתת לכם מרחב גדול יותר ולהשפיע באופן משמעותי על איכות חייכם? לפני שאתם ממהרים לחפש דירה חדשה, אולי כדאי שתשקלו לסגור את המרפסת ולהפוך אותה לחדר נוסף בבית. אך רגע לפני שתהפכו את הפנטזיה למציאות, הנה מספר דברים שחשוב מאוד לדעת.

מהיום קל יותר לבצע שינויים במבנה

עד שנת 2014, החוק חייב כל אזרח הרוצה לסגור את המרפסת שלו במילוי שורה ארוכה של טפסים ובקבלת היתרי בניה שלקחו זמן רב, לוו בסחבת בלתי מבוטלת והתישו הן את הרשות המקומית והן את האזרח. בעקבות “חוק המרפסות” שיזם שר הפנים בשנת 2014, הוגדרו מחדש התקנות הנוגעות לשינויים במבנה, שמטרתן להקל על האזרח ולזרז את קבלת ההיתר.

חוק המרפסות – מה זה אומר?

במסגרת הרפורמה, הוגדר שכל מבנה שהשינויים בו פשוטים לביצוע מבחינה הנדסית ושאינו יוצר הפרעה לסביבה, שאינו משפיע באופן מהותי על נראות הבניין ושאין לו השפעה על יציבות הבניין – נכלל תחת הגדרתו של החוק. כמו כן, יש לוודא כי גודל השטח אינו עולה על 25 מ”ר. מכאן יוצא שמרפסת, בדרך כלל, תענה על תקנות אלה, אך מובן שיש צורך לבדוק באופן ספציפי את גודל המרפסת שלכם ולוודא שהיא אכן עונה על הדרישות החדשות.

ומה עושים עכשיו?

לאחר שבדקתם את כלל הפרמטרים ונוכחתם שאתם עומדים בתנאי החוק החדש, כעת נותר לכם לבצע שני הליכים פשוטים. הראשון הוא קבלת אישור מהרשות המקומית על סגירת המרפסת, והשני הוא קבלת הסכמה לתהליך ממרבית השכנים.

הסיבה בגינה יש בכל זאת צורך לקבל אישור מהרשות המקומית היא כיוון שנציג מטעמם אמור לבחון באופן מקצועי האם אתם אכן עומדים בתנאים החדשים ושבניית המרפסת אינה מסכנת את הציבור או אתכם בשום אופן. הליך קבלת אישור כזה יארך עד 45 יום בלבד. אך מדוע צריכים אישור גם מהשכנים? יש צורך לקבל את הסכמתם של רוב השכנים על מנת למנוע סכסוכים בעתיד. על השכנים להודיע עד לפרק זמן של 14 יום האם הם מאשרים את השינוי.

דגשים נוספים

משמעותה של סגירת המרפסת, מעבר לקבלת ההיתר מהרשות המקומית, נוגעת גם לתקנות ארנונה שונות. שימו לב שעל מרפסת אין אנו נדרשים לשלם ארנונה, אך על סגירת החדר ועל הגדלתו של שטח הבית כתוצאה מכך ישנה תוספת. יחד עם זאת, כתוצאה מגידול השטח, גם ערך הדירה עולה בהתאם ובעתיד עשוי להניב תשואות בלתי מבוטלות.

לסיכום, אין ספק שמטרתו של “חוק המרפסות” היא לסייע לאזרח ולזרז הליכים שעד לתיקון החוק לקחו זמן רב. כיום, בזכות החוק החדש, מרפסת החלומות שלכם כבר ממש בהישג יד.